De Ervaringen van 

Servicemonteur Felix

Zoiets als een hijsschool bestaat helaas niet. Onze specialisten moeten dus het grootste deel van hun kennis in de praktijk opdoen. Zo ook onze leergierige Servicemonteur Felix. In 2021 begon hij vanaf scratch, aangezien hij voornamelijk ervaring had opgedaan in de bouwsector en betonindustrie. Felix is het levende bewijs van ‘al doende leert men’. Met vallen en opstaan. Gelukkig kan dat vallen bij Mitari en helpen collega’s met liefde en plezier bij het opstaan. We gingen met Felix in gesprek over zijn ervaringen.

Van betonindustrie naar hijstechniek

Het werken in de betonindustrie werd voor Felix eentonig. Hij was toe aan een nieuwe uitdaging, iets heel anders. In eerste instantie reageerde hij op een vacature om aan de slag te gaan bij ons in het magazijn. Na het eerste gesprek bleek al gauw dat hij een andere tak van de sport kon gaan beoefenen. Felix startte bij de afdeling Kraansystemen om klaargestoomd te worden als Servicemonteur. “De afdeling Kraansystemen sprak mij eerlijk gezegd meer aan. Vooral de sfeer binnen het bedrijf was iets waar ik voor viel. Vanaf moment één voelde ik mij hier op mijn gemak en dat is eigenlijk nooit veranderd. De switch van de betonindustrie naar hijstechniek was in het begin best pittig, want er kwam veel informatie op mij af. In het begin was ik onzeker over de kennis die ik had. Achteraf was dit natuurlijk niet nodig, want ik heb voldoende begeleiding gehad van collega’s en dat is vandaag de dag nog steeds zo. Ik hoef maar een collega te bellen en ik word van alle kanten geholpen.”

 

“Bij Mitari vind ik het wel fijn dat je ook de ruimte krijgt om fouten te maken.’’

Inwerkperiode

Felix vertelt dat het fijn is om de ruimte te krijgen om te kunnen leren. De eerste periode ging hij dan ook veel met collega’s op pad, onder andere naar MCB in Valkenswaard. Het mooie is dat daar veel geleerd kan worden, omdat taken daar heel divers zijn. Mitari heeft bij MCB Valkenswaard maar liefst 160 kranen in onderhoud. Het is niet alleen een kwestie van keuren, maar ook veel onderhoud en reparaties uitvoeren. Met 160 kranen komt zo’n beetje alles voorbij. Felix vond het wel fijn om met verschillende collega’s mee te kunnen lopen. “Iedereen heeft een andere werkmethode. Het is wel prettig om verschillende werkmethodes te kunnen zien voordat je er zelf een aanneemt. Toen ik alleen op pad werd gestuurd, twijfelde ik of dat ik er wel écht klaar voor zou zijn. Gelukkig begon mijn avontuur met kleine klussen zoals het keuren van takels. Op deze manier kon ik rustig opbouwen. Over het algemeen ga ik nu alleen op pad, maar soms zijn er klussen die je met een collega samen doet. Het keuren, beoordelen en eventueel repareren gaat steeds makkelijker en dat maakt het ook steeds leuker! Ik kom ook van alles tegen, van losse takels tot zwenkkranen, bovenloopkranen en speciale kraansystemen. De tijd vliegt op een dag!”

De eerste storing

Het fixen van een eerste storing was toch echt wel even een overwinning voor Felix. Terecht geeft hij dan ook aan dat het zelfstandig oplossen van een probleem waar je eigenlijk niet van verwacht het te kunnen oplossen, wel een schouderklopje waard is. Tijdens een keuring op locatie bij een klant kwam een kraan plots stil te staan. Er was geen beweging meer in te krijgen. Toch wist Felix de kraan weer aan de praat te krijgen. “Een klant vroeg aan mij: “Er is een probleem, kun je even kijken?’’. Ik zei: kijken kan altijd, maar ik weet niet of ik het probleem op kan lossen. Al snel zag ik dat de kraan ergens een kortsluiting maakte. Toen heb ik de kabel gerepareerd en de zekering vervangen en daarna draaide hij weer. Het was een simpele storing, maar toch ben ik trots dat het zelf is gelukt!”

Hoogtes

Het werken op hoogte is wel een uitdaging wanneer je bij de afdeling Kraansystemen start. Je moet niet bang zijn om flink wat meters de lucht in te gaan. Zo vertelde Felix over zijn recente ervaring op hoogte. “Ik was laatst in een asfaltcentrale. Daar moest ik 40 meter de lucht in om een kraansysteem te controleren. De beste man naast mij in de hoogwerker zei: volgens mij is mijn kraan kapot, want ik hoor iets knikken. Waarop ik zei: ik denk dat je mijn knieën hoort.” Deze extreme hoogte, dat hoeft voor Felix in de toekomst niet perse. Gelukkig zijn er collega’s die dit geen enkel probleem vinden en dit soort klussen graag overnemen!

Plus- en minpunten

Als we aan Felix vragen wat het werken bij Mitari zo leuk maakt, dan zijn het toch wel echt de collega’s. Volgens hem maakt het niet uit wie je aanspreekt, je wordt door iedereen met open armen ontvangen. “Voor mijn eigen ontwikkeling is het ook goed om hier te werken. Ik ben vrij verlegen en ik vond het dan ook lastig om ergens een pand binnen te stappen met veel onbekenden. Voorheen kon ik veel klantencontact overlaten aan mijn collega, maar toen ik eenmaal alleen op pad ging, moest ik daarin zelf het voortouw nemen. Het viel mij laatst op dat ik die verlegenheid redelijk heb overwonnen en daar ben ik best blij mee. De kanttekening is dat je weleens in de file staat, maar daar krijg je ook wel veel vrijheid voor terug. Je komt bij veel verschillende klanten op de meest uiteenlopende locaties en dat maakt het heel leuk. Ik ben blij dat ik deze stap heb gezet en ik zou het iedereen aanraden die een functie als Servicemonteur overweegt. Het salaris en de werksfeer zijn goed en onderling is er altijd ruimte voor een grapje! Ook de mogelijkheden om jezelf te blijven ontwikkelen zijn er.”