Over ons
Mitari, de betrouwbare, veilige en persoonlijke oplossing voor alle hijsuitdagingen
Een veilige werkplek voor onze klanten, dat is waar wij voor staan. Om dit te realiseren nemen wij keuringen, onderhoud, reparaties en storingen uit handen. Hijs- en hefmiddelen van de beste merken en goede kwaliteit leveren we vanuit ons magazijn in Best.
Historie
Specialist in de hijs- en hefwereld word je niet van de ene op de andere dag. Mitari van vandaag is het resultaat van ruim 30 jaar ambitie, doorzettingskracht en toewijding. We werpen een blik op de afgelopen jaren, de dag van vandaag en de toekomst.
1990 | Het begin
Den Uitvanck, een kleine hal op het industrieterrein in Oirschot, daar waar het allemaal begon in 1990. De ietwat bescheiden ondernemer pur sang, Cees Lavrijsen, begint een eigen bedrijf in de Hijstechniek. Dat ondernemen in zijn bloed zit, komt al vroeg tot zijn recht, wanneer hij met de leeftijd van 18 jaar een discotheek begint in hartje Reusel. Na tien jaar wordt het tijd voor iets anders. Terwijl zijn vader hem adviseert om in loondienst te gaan werken, trekt de eigenwijze ondernemer zijn eigen plan. Vanuit zijn passie voor techniek en de potentie die hij ziet in de markt, ontstaat Mitari Hijstechniek B.V.
Volgens Cees was het maar goed dat zijn vader de cijfers van de eerste twee jaar niet gezien had, want anders had hij persoonlijk de deuren dichtgetimmerd. De eerste jaren waren niet gemakkelijk, laat staan winstgevend. Internet werd nog niet echt gebruikt en dat betekende dat je letterlijk en figuurlijk de boer op moest om een paar klanten binnen te halen. Gelukkig stond Cees er niet alleen voor, hij werkte samen met zijn vrouw Mirjam. Van begin af aan pakte zij veel administratieve taken op, daar lag haar kracht. Dat gaf Cees gelegenheid om veel de baan op te gaan.
“Ik weet het nog als de dag van gisteren. Mijn eerste factuur moest naar De Meeuw. Het ging om vier harpsluitingen van één gulden twintig per stuk met BTW. Ik moest er nog een postzegel opplakken en ik heb toen wel even getwijfeld of ik de brief niet beter gelijk in de prullenbak kon gooien.”
Cees vertelt er vervolgens lachend achteraan dat hij deze toen toch wel echt heeft opgestuurd, we moeten allemaal ergens beginnen natuurlijk.
1997 | De Rijn
Wat begon met de verkoop van hijsgereedschappen breidde steeds meer uit naar de verkoop van kraansystemen en een totaaloplossing voor klanten. Het assortiment en zo ook de vraag van de klant veranderde door de jaren heen enorm. Binnen zeven jaar ontstonden er duurzame relaties en zo groeide Mitari uit haar jas. Het werd tijd voor een nieuwe locatie en het pand aan De Rijn in Best werd gebouwd. Hedendaags is de afdeling Kraansystemen hier nog altijd gevestigd.
2009 | Tegenslag
Het jaar 2008 was zo druk, het werk kon bijna niet weggewerkt worden. Het leek Mitari voor de wind te gaan, tot de economische crisis in 2009 een enorme klap veroorzaakte. Door gebrek aan werk moest het personeel van 25 man teruggeschaald worden naar 15 man in 2012.
“Als je mij in 2008 verteld had dat het werk zo af zou nemen, dan had ik je niet geloofd. Het ging echt van niet meer weten hoe we het werk af moesten krijgen naar niet meer weten hoe we het werk binnen moesten halen. Veel bedrijven heb ik zien omvallen, gelukkig zijn we die periode doorgekomen. Helaas betekende dat wel afscheid nemen van dierbare collega’s. We hadden geen andere keus dan op die manier overleven.”
2013 | Online verkoop
Vanaf 2013 begon Mitari als één van de eerste in Nederland met het online verkopen van hijs- en hefmiddelen. Nicky, de dochter van Cees, werkte destijds in de werkplaats en kwam met het idee. “Onze Nick kwam op een gegeven moment naar mij toe en zei: “Pap we gaan een internetwinkel beginnen.” Eerlijk gezegd heb ik haar een beetje uit staan lachen. Een chef werkplaats gaat niet online bestellen, die belt of faxt. Twee weken later stond ze weer aan mijn bureau met de mededeling dat ze het toch ging doen; “Ik heb een fototoestel en jij de spullen, dus we hebben niets te verliezen!” Daar had ze wel gelijk in.”
De webshop maakte het voor Mitari mogelijk om een nieuwe doelgroep te bedienen en klanten konden vanaf nu gemakkelijk, snel en tegen een scherpe prijs een bestelling plaatsen. In deze jaren is er hard gewerkt om alles onder eigen naam te produceren, kwaliteit te waarborgen en het assortiment beetje bij beetje uit te breiden. Al snel nam de online verkoop van hijsmiddelen een enorme groei aan. Om de voorraad te kunnen vergroten, werd er tijdelijk een extra hal aan De Rijn 7B in gebruik genomen. Aan het einde van 2015 opende de nieuwe locatie aan De Maas 40 in Best. Het oorspronkelijke idee was om hier met het gehele bedrijf te vestigen, maar door de snelle groei bleef de locatie aan De Rijn 9 in gebruik voor de afdeling boven de haak.
2017 | Ontwikkeling
Dat de hijswereld continue in ontwikkeling blijft, was in 2017 goed zichtbaar. Voor een lange tijd maakte klanten gebruik van onze routedienst. Een service waarbij we hijs- en hefmiddelen ophaalde om vervolgens in onze eigen werkplaats te keuren. Nu het keuren op locatie met de mobiele trekbank een groot succes werd, was de routedienst overbodig.
Naast het afschaffen van de routedienst werd in dit jaar ons certificatenprogramma Mitari Online gelanceerd. Na anderhalf jaar aan ontwikkeling achter de schermen, was het programma klaar voor gebruik. Vanaf nu hadden klanten altijd en overal beschikking over de meest actuele keuringstatus van alle hijs- en hefmiddelen, valbeveiliging en gereedschappen die bij ons zijn gecertificeerd. Het programma blijft op de dag van vandaag nog altijd in ontwikkeling en is in eigen beheer, zo kan Mitari snel inspelen op de behoeften van de klant.
2021 | Zo vader, zo dochter
Die ondernemersmentaliteit is iets wat Cees dus niet zozeer mee heeft gekregen van zijn vader, maar wel doorgeeft aan zijn kinderen. Het is dan ook niet gek als in 2021 Terry, de jongste dochter van Cees, het stokje overneemt. Op 29-jarige leeftijd heeft ze veel kennis opgedaan binnen het bedrijf en maakte ze de stap van HR- en financieel medewerker naar directeur.
2023| VacuHandy
Aan het einde van 2022 deed zich een kans voor Mitari voor om VacuHandy over te nemen. Gezien het potentieel van de vacuümheffers, aarzelde Terry & Maikel niet lang om deze kans te grijpen. Binnen een tijdsbestek van 2 weken werd de overname voltooid, inclusief het verzamelen van de voorraad. Zowel de fysieke voorraad als de immateriële activa van VacuHandy, zoals de merknaam, het klantenbestand, het leveranciersbestand en de ontwerpen, werden overgenomen. In januari 2024 werd de eerste vacuümheffer online gelanceerd, en er wacht nog een veelbelovende toekomst.
2025 | Toekomst
Het doel is om in 2025 volledig onze wortels uit te laten groeien op een nieuwe locatie, waar Mitari zich onder één dak bevindt. Hier moet ook voldoende ruimte zijn om in de toekomst te kunnen groeien. We ontwikkelen onze producten en diensten continue door, zodat we klanten kunnen blijven voorzien van de beste en meest veilige hijs- en hefoplossing.